Kοινωνιολογία του Ιντερνετ

Kοινωνιολογία του Ιντερνετ

H κοινωνιολογία του Ίντερνετ σαν πεδίο έρευνας αναπτύσσετε από τα μέσα της δεκαετίας του 90. Η ίδια η μέθοδός προσέγγισης και κατανόησης του μέσου ειναι στο επίκεντρο ανάπτυξης της εν λόγο κοινωνιολογίας 20 χρόνια, αφού η ανάπτυξη του μέσου κυριολεκτικά μετέβαλε πολλές από τις διαμάχες στην θεωρία των μέσων βάζοντας την πολιτική οικονομία στο επίκεντρο. Η συζήτηση περί του ρόλου της βιομηχανίας της κουλτούρας στα μέσα, είναι σημαντική στην προσπάθεια ανασυγκρότησης κριτικής προσέγγισης και σήμερα είναι κυρίαρχη κυρίως λόγο της καταρευσής της πολιτισμικής βιομηχανίας όπως την ξέραμε, της επικράτησης των πλατφορμών και του λαβώματος του συλλογικού υπ0κειμένου.

Τα ζητήματα μεθοδολογίας μα και καθαρής επιστημολογίας ώς αφορά την σχέση μαζικού πολιτισμού και του τεχνολογικά “καινοτόμου”, αμφισβητούν κριτικά τότε ( μα και τώρα) κυρίαρχο παράδειγμα έρευνάς. Στα μέσα της δεκαετίας του 90 από την μία μεριά ο τεχνολογικός ντετερμινισμός είχε σε μεγάλο βαθμό αντικαταστήσει την μεθόδο, και από την άλλη η έρευνα για το ψηφιακό πεδίο και το Ιντερνετ βρισκόταν στα γενοφασκια της. ‘Ετσι για αυτούς που δεν επιθυμούσαν απλά να προτάσσουν ότι το ψηφιακό θα τα αλλαξει όλα, δεν υπήρχε μεθοδολογία την οποια θα μπορούσαν έτσι απλα να οιοθετήθεί. Ίσα ίσα υπήρχε η πρόκληση να διαρθωθούν σιγα μα σταθερά προσεγγίσεις από τις ανθρωπιστικές επιστήμες εναντίων των ιδεολογίων που φετιζίζουν την τεχνολογία, εναντίων του αναδυόμενου απο τότε θετικισμού και φυσικά υπέρ της διεπεπισητμονικότητας και του χτισίματος γεφυρών ανάμεσα από ερευνιτικά παραδείγματα.

Το πρώτο διδακτορικό για το μέσο γράφετε στο Κολλέγιο Γκολσμθς από την Τιζζιανα Τερρανοβα. H πρώτη Πολιτική Οικονομία του Ίντερνετ γράφτηκε το 1996. ( ήταν πτυχιακή για το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα ΜΜΕ και Κοινωνία στο ίδιο Κολλέγιο).
Η Κοινωνιολογία του Ιντερνετ Θεσμόθετήτε επίσημα με την δημιουργία της ένωσης των ερευνητών για την μελέτη του Ίντερνετ το 2000. Το IAIR σήμερα έχει εκατοντάδες μέλη.

Σαν μάθημα υπάρχει από τα τέλη της δεκαετίας του 90 ώς μάθημα επιλογής στα λίγα Ιδρύματα που τυχαίνει να έχουν στην ομάδα τους ερευνητές το καινοτόμου αυτού πεδίου. Απο το 2000 σιγά όλα τα ιδρύματα στην Βρετανία και στις ΗΠΑ αρχίσουν να προσφερούν πτυχία, από τις αρχές του 2000.

Σήμερα η θεωρία των νέων μέσων, αποτελεί κορμό μαθημάτων και μεταπτυχιακών στις σπουδές επικοινωνίας χωρίς καν να τίθεται ζήτημα χρήσης της λέξης “νέων”. Το λογισμικό και το ψηφιοποιημένο περιεχόμενο θεωρείτε πλέον συγχρόνως πολιτισμικό κείμενο και προϊόν, η τεχνολογία πολιτισμική πρακτική και ο νεο φιλελευθερισμό καταλυτικό σημαντικά για την εξέλιξή του. Η κοινωνιολογία του κυβερνοχώρου εννοιολογεί τις ραγδαίες αλλαγές που πυροδοτεί η ανάπτυξη τεχνολογιών αιχμής στην εμπορευματοποίηση της επικοινωνίας και της κουλτούρας από τον ύστερο καπιταλισμό. Οι διαδικασίες εμπορευματοποίησης, δομοποίησης, παραγωγής υπεραξίας και επιτάχυνσης βρίσκονται στον πυρήνα αυτής της εννοιολόγησης, αφετηρία της οποίας υπήρξε η διδακτορική μου διατριβή και εξέλιξη της οποίας αποτελεί η ενασχόλησή μου με τα “μεγάλα δεδομένα”, τους αλγόρυθμους μα και τις διανεμημένης τεχνολογίας εγγραφής, γνωστης ως blockchain. Προκετία για τον βιομηχανικό πυρήνα του τεχνοπολιτισμού και των επικοινωνιών του, την καρδιά του εμπορικού Ίντερνετ, τα οποία και δεν είναι επιφανόμενα. Στο παραπάνω πλαίσιο, με το επιστημονικό ενδιαφέρον στραμμένο στην καινοτομία (εμπορική, αφηγηματική, βιομηχανική και τεχνολογική) εμβαθύνει σε πεδία ασυνήθιστα για την κλασική μαρξιστική έρευνα, όπως οι αφηγηματικές γλώσσες του μαζικά παραγόμενου λογισμικού και η σχέση τους με τη βιομηχανοποίηση του περιεχομένου των χρηστών, τη βιομηχανοποίηση της παραγωγής δεδομένων, τη σχέση λογισμικής αφήγησης και πειθούς.

Τα τελευταία 10 χρόνια που οι αλγόριθμοι των μονοπωλιακών κοινωνικών μέσων συλλέγουν και αναλύουν εμπορικά τα δεδομένα, προσφέροντας δομημένα από αλγόριθμους σε ζωντανό χρόνο σύνολα δεδομένων για τη συμπεριφορά του καταναλωτή, και η ίδια η ποσοτική έρευνα αποκτά ολοένα και διαφορετικό χαρακτήρα, η συμβίωση μεθοδολογιών, υποθέσεων και πεδίων έχει επικρατήσει.

Μέσα από αυτήν την σελίδα μπορείτε να βρείτε διάφορους φακέλους μαθημάτων μου για μεταπτυχιακές σπουδές και προπτυχιακές σπουδές στο ευρύτερο πεδίο απο το 2001 μέχρι το 2012.

Όπως:

Κυβερνοχώρος ως καπιταλισμός (Μάθημα επιλογής Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης Πανεπιστήμιου Κρήτης

Κοινωνιολογία του Κυβερνοχώρου (Μεταπτυχιακό Δυνητικές Κοινότητες – Παντειο. 2005
Όλα τα μαθήματα συνεντεύξεις και ότι άλλο, διαθέτονται με άδεια CC για μη εμπορική χρήση.

Το πρώτο άρθρο με τον τίτλο Πολιτική Οικονομία του Ιντερνετ γράφτηκε το 1998, και εκδόθηκε λίγο μετά, το 1999, σε έναν συλλογικό τόμο, ο οποιός και επιχειρούσε να ανανεώσει τη ριζοσπαστική προσσεγγίση στα ΜΜΕ. Η ριζοσπαστική πολιτική οικονομία ανανεώθηκε στον εν λόγω τόμο μα και σε άλλους, και σήμερα παοτελει ένα απο τα βασικά πλαίσια κατανοησης του μεσου (Curran et all 1999).
Η πολιτική οικονομία του μέσου σε καμία περίπτωση δεν πρεσβεύει ότι η βιομηχανία της κουλτούρας ορίζει τα μέσα με ένα διακριτό και συγκεκριμένο τρόπο. Ίσα ίσα το ενδιαφέρον έγκειται στο γεγονός ότι η φύση αυτής της οριοθέτησης και των διαδικασιών δεν είναι αυτονόητη ή δεδομένη. Δεν αναφερόμαστε σε κάποια διαδικασία στατικού καθορισμού της διάδρασης μεταξύ πομπού και δέκτη, συγγραφέα και αναγνώστη, καταναλωτή και παραγωγού. Αναφερόμαστε σε μία εξαιρετικά πολύπλοκη διαδικασία εδραίωσης των πλαισίων μέσα στα οποία μπορεί να συμβεί η ιντερνετική επικοινωνία. Η κοινωνιολογία του κυβερνοχώρου αποτελεί προσπάθεια κατανόησης αυτών των πλαισίων. Με άλλα λόγια δεν υπάρχει τίποτα το απλό στο να υποστηρίζει κανείς ότι ένα μέσο είναι εμπορευματοποιημένο και άρα συνιστά μία βιομηχανία κουλτούρας. Η ύπαρξη αυτής της εμπορευματοποίησης είναι δεδομένη για όλους τους ερευνητές των μέσων ανεξαρτήτως προσέγγισης, με την έννοια ότι τα μέσα που λειτουργούν στα πλαίσια του παγκόσμιου καπιταλισμού και παράγουν μιντιακά προϊόντα μέσα σε αυτά τα πλαίσια από την σύλληψη τους. Αυτό είναι αναμφισβήτητο σε οποιαδήποτε θεώρηση τους. Το ενδιαφέρον ζήτημα είναι τι ακριβώς σημαίνει αυτό? Η ριζοσπαστική πολιτική οικονομία, προσέγγισής της οποίας πολλές θέσεις υιοθετούνται στην ερευνά μας, εστιάζει σε αυτή τη διαδικασία εμπορευματοποίησης, καθώς και στη διαδικασία δομοποίησης. Η προσέγγιση της έρευνάς μου είναι άμεσα συνδεδεμένη με αυτήν την προσπάθεια ανανέωσης και συνδυασμού αυτής με τις πολιτισμικές σπουδές, προς κριτικές σπουδές μαζικής επικοινωνίας. Εδώ μπορείτε να διαβάσετε και να κατεβάσετε το πρώτο αυτό άρθρο το οποίο και δεν έχει εκδοθεί στα ελληνικά.

JUST TAKE ME TO THE BLOG I JUST WANNA READ